- Які бувають двірники?
- Як вибрати щітки?
- Як поміняти двірники самостійно?
- Які щітки краще взимку?
- Як підібрати щітки для автомобіля?Как выбрать щетки?
Це список запитань, які найчастіше трапляються за темою «Щітки склоочисника». Розібратися з ними спробуємо в сьогоднішньому матеріалі.
Склоочисники – дуже проста за конструкцією деталь, але від цього важливість її анітрохи не зменшується. Від цих самих двірників на пряму залежить видимість під час руху в погану погоду, а отже – ваша безпека.
Відразу визначимося, щітки – витратний матеріал, і ставитися до них потрібно відповідно, тобто періодично міняти. Період заміни залежить від якості двірників і умов експлуатації.
Коли підійшов час заміни – щітка покаже і розповість вам сама.
Якщо у вас:
- З’явилися неочищені смуги на лобовому склі;
- Щітка перестала очищати свій сектор за два проходи;
- З’явився неприємний скрип або писк під час роботи «двірників»;
- У погану погоду виникла необхідність заглядати в «амбразури» чистих ділянок на лобовому склі;
значить настав час заміни двірників.
Перед тим, як перейти до питання підбору і заміни, розберемося які бувають щітки склоочисника. Залежно від конструкції, існує три типи:
- Каркасні двірники – «стоковий» варіант у багатьох виробників. Являє собою металеву або пластикову конструкцію, що складається з каркаса, коромисел і двох металевих напрямних, що утримують полімерну щітку. Ця конструкція забезпечує максимально рівномірне прилягання двірника до скла навіть у зоні вигинів. Ще одна перевага цього типу – ціна. Ці щітки, як правило, набагато дешевші за своїх побратимів.
На жаль, всі їхні переваги сходять нанівець з настанням холодів. Обмерзання сковує всі рухомі частини конструкції, і про якісний притиск до скла можна забути. Спроба ж «розморозити» щітку шляхом розроблення вручну призводить до зносу механічних частин конструкції, що, в свою чергу, скорочує термін її служби. Вердикт – цей тип хороший при використанні від відлиги до перших заморозків, тобто 3 сезони.
- Безкаркасні двірники – свого часу з’явилися як «зимові» щітки. Дійсно, дуже часто їм начхати на навіть дуже сильне обмерзання. Вони продовжують виконувати справно свою функцію. Очистити від льоду їх теж набагато простіше і, що найголовніше, без наслідків. У процесі такого очищення важливо випадково не збити заглушку в торці щітки. Дуже легко її загубити в сутінках на дорозі. Наслідки – гумка, під час роботи двірника, почне виповзати назовні.
Відсутність у конструкції механічних з’єднань сприяє більш безшумній роботі, а аеродинамічна форма корпусу надає склоочисникам більш естетичного вигляду. Висновок – якщо ви експлуатуєте авто цілий рік, це хороший варіант. Необхідно звернути увагу власників автомобілів з лобовим склом, що має сильні вигини. Така щітка вам не підійде, тому що в ній притиск відбувається за рахунок пружинистої основи з певним максимальним вигином. Більше цього максимуму вона не зігнеться, і ви ризикуєте отримати неочищені верхні кути.
- Гібридні склоочисники – свого роду симбіоз перших двох типів, в якому виробники постаралися зібрати воєдино всі їхні переваги. У конструкції, вже знайомий нам, каркас із коромислами, закритий цільним аеродинамічним корпусом. Таким чином досягається і хороший притиск на будь-якому склі, і стійкість до обмерзання. З точки зору естетики, ці щітки мають солідніший вигляд, ніж їхні родичі.
Потрібно відзначити, що цей тип набирає все більшої популярності, а деякі виробники стали штатно комплектувати ними свої автомобілі. Мабуть, єдиний їхній недолік, на сьогоднішній день, це ціна. Гібриди значно дорожчі за конкурентів.
Підсумуємо: будь-який тип щіток розрахований на цілорічне використання, але з безкаркасними і гібридними проблем і мороки взимку буде набагато менше. Решта – на ваш смак і розмір гаманця.
Підібрати і самостійно поміняти «щітки» не складе великих труднощів. Головне – чітко визначити два важливі параметри підбору:
- Довжина щіток
Заміряємо довжину старих щіток – рулетка на допомогу. Пам’ятаємо, що вона може бути різною для правої і лівої. Якщо ви купували авто на вторинному ринку, і не впевнені, що щітки, встановлені на ньому, «правильні», постарайтеся з’ясувати, який розмір рекомендований для вашого авто заводом-виробником.
Ще один момент – якщо вам хочеться збільшити сектор очищення скла, і ви бачите можливість для цього, можна придбати двірники трохи більшої довжини.
Головне:
- щоб під час роботи щітка не вискакувала за межі скла на гумове ущільнення;
- щоб щітки не чіплялися одна за одну;
- щоб за наявною «старою» зоною очищення не було істотних змін геометрії скла (особливо це стосується безкаркасних двірників).
Якщо хоча б один із цих факторів присутній, від збільшення довжини щітки краще відмовитися, толку не буде.
Багато автолюбителів практикують простий і надійний спосіб – знімають старі двірники і йдуть до продавця. Підібрати за аналогом – теж варіант, але, знову ж таки, якщо ви впевнені, що на вашому авто встановлені «правильні» щітки.
2. Тип кріплення
Визначення типу кріплення, мабуть, найважливіший момент у процесі підбору і заміни двірників. Розуміння пристрою кріплення дасть вам змогу уникнути неприємностей у вигляді поломок під час зняття старих і встановлення нових щіток.
З моменту винаходу склоочисників з’явилася велика кількість різних типів кріплення. Особливо цей процес пожвавився на рубежі 2000 року. Здавалося б – не зовсім логічно. Навіщо? Причина криється в прагненні заводів-виробників авто створити якомога більше унікальних деталей у своїй продукції, отже, збільшити прибуток. Список типів кріплень справді дуже великий, тому пропонуємо розібратися з найбільш популярними на сьогоднішній день кріпленнями, а також з особливостями роботи з ними.
«Гачок» (Hook, J-hook/U-hook) – найпоширеніший тип кріплення в сучасних автомобілях. Буває в різних розмірах. Найбільш ходові – 9х3, 9х4 і 8х3мм. Володіє одним із найпростіших принципів зміни щіток:

- Підніміть кришку-фіксатор (вона на клямці), стиснувши вусики з боків основи
- Зсуньте стару щітку у напрямку до основи повідця, поки вона не зійде з кріплення
- Зніміть щітку з повідця через віконце в кришці
- Для встановлення нової щітки одягніть її на поводок, провівши через отвір у кришці
- Зсуньте її по повідцю вгору в гачок до характерного клацання фіксатора
- Закрийте кришку-фіксатор до клацання.
«Штирьковий» – простий і добре всім знайомий тип, характерний для ранніх класичних моделей авто.
«Кнопка» (Push button) або пізніший варіант «Вузька кнопка» (Narrow push button) – часто зустрічається на європейських брендах: Volvo, Renault, Ford, Citroen, VW, Audi та ін. Існує в трьох розмірах – 19 (базовий), 16 і 22 мм.
Для заміни:
1. Натисніть на кнопку фіксатора
2. Стягніть стару щітку з повідця
3. Зніміть зі старого двірника фіксатор, просто потягнувши вгору
4. Встановіть фіксатор на нову щітку
5. Заведіть нову щітку в кріплення до клацання

«Бічний штир» (Side Pin) – шириною 22 мм зустрічається з 2005 року на автомобілях BMW, Mercedes-Benz, Volkswagen, Opel, Volvo, Peugeot. Вужча версія 17мм з’явилася з 2009 року.
Заміна:
- відклацніть фіксатор
- Поверніть стару щітку перпендикулярно повідцю і зніміть зі штиря-кріплення
- Нову щітку надягніть на штир-кріплення і поверніть паралельно лобовому склу
- Замкніть фіксатор


«Бічний затиск» (Pinch Tab) – часто використовується в сучасних автомобілях Audi, Fiat, Saab, також можна зустріти на Mercedes, BMW, Volvo, Citroen, Peugeot.
Зняття-установка:
- Стисніть вусики-фіксатори з боків основи старої щітки
- Зніміть її з кріплень, зсуваючи по повідку назовні
- Нову встановлюйте у зворотному порядку.
«Штиковий замок» (Bayonet Arm) – використовуються в основному на автомобілях Renault після 2004 року, а також на комерційних авто.
Для заміни:
- Відклацніть фіксатор бічними кнопками
- Зніміть стару щітку з кріплень, зсуваючи її по повідку назовні
- Встановіть нову, рухаючи її по повідку до клацання фіксатора

«Клешня» (Claw) – зустрічається на Audi і Seat. Відрізняється найпростішим процесом зняття-установлення двірників.
Із заміною – все просто:
- Стискаючи вусики-фіксатори, зсувайте стару щітку вгору і по повідку назовні
- Встановіть нову зворотною дією до клацання

Особливу увагу потрібно приділити власникам авто з очищувачем заднього скла (універсал, хетчбек, ліфтбек, мінівен, кросовер), де, окрім уже знайомого нам «гачка», використовується ще кілька типів кріплення:
DRB (Roc Lock 2)/DRA (Roc Lock 3) – здебільшого, азіатські виробники.

Під час підбору нової щітки на заднє скло з таким кріпленням, обов’язково зверніть увагу на діаметр її монтажної осі. Виробники використовують різні діаметри, тому шукайте точно такий самий як у вас, щоб він відповідав діаметру отвору в засувці.
Щоб поміняти такий двірник необхідно:
- Зрушити (якщо необхідно) декоративну заглушку біля основи повідця, що обмежує його переміщення
- Поставити поводок зі щіткою вертикально
- Відігнути щітку на невеликий кут (приблизно 30-40°) і потягнути її назовні – кріплення розімкнеться

- Встановлення нової – у зворотній послідовності

Trunnion – кріплення, яке встановлюється на задні стекла автомобілів Audi.

V-Notch Rear — кріплення заднього двірника, яке використовується на автомобілях Volkswagen і є дзеркальним відображенням кріплення Roc Lock – фіксувальний затискач перенесено з повідця на корпус щітки.

Перераховані вище типи кріплень – лише мала частина від усіх наявних. Це, звісно, додає складнощів при підборі двірників. На допомогу автовласникам прийшли виробники склоочисників, вклавши в коробку з новою щіткою з десяток адаптерів (конекторів), що дають змогу встановлювати її на різні типи кріплень. Від вас вимагається тільки знати свій тип кріплення і знайти його в списку адаптерів на упаковці нового двірника.
Дуже часто зустрічається непросте запитання: «Який бренд порадите?». Складність відповіді на нього в тому, що якщо раніше, дійсно, можна було з чистою совістю порадити пару-трійку відомих брендів, і бути впевненим, що не помилишся, то зараз… Велика кількість нових, раніше нікому невідомих, марок, а також перенесення іменитими брендами виробництв у рентабельніші регіони, на жаль, перетворило вибір багатьох запчастин на свого роду лотерею. Щітки – не виняток. Тому уважно вивчіть деталь, що купується. Зверніть увагу на лезо – гумка щітки не повинна мати щербин і тріщин; мати однорідну фактуру і колір; повинна мати плоский край, без заокруглень і бути еластичною. Вивчіть упаковку, перевірте наявність і якість адаптерів. Пам’ятайте, що висока ціна не обов’язково запорука якості. Дуже часто в середній ціновій групі зустрічаються екземпляри з хорошими експлуатаційними якостями, які виходжують не менше за дорогі. Графітові щітки краще ковзають по склу і мають довший термін служби.
Ще є варіант, як заощадити на заміні щіток. На ринку пропонують придбати окремо гумки для двірників. Економія – суттєва, але, по-перше, без проблем і швидко гумку поміняти можна тільки на безкаркасній щітці (займе секунд 20), а по-друге, все знову впирається в якість. Знайти дійсно якісну гумку дуже складно. Може статися так, що вся економічна вигода з лишком перекриється частотою заміни або подряпинами на лобовому склі.
Удачі, і гарної видимості!