За традицією, що склалася, на початок матеріалу виносимо запитання, які ми ставимо найчастіше, на які ми постараємося дати відповідь:
- Що таке ШРКШ?
- Які бувають ШРКШи?
- Перевірка пильовиків ШРКШа
- Як підібрати пильовик?
- Що може вказувати на пошкодження ШРКШа?
- Як визначити який ШРКШ вийшов з ладу?
- Як усунути поломку?
В історії технічного прогресу часто трапляються випадки, коли винахід одного елемента тягне за собою розвиток цілої нової галузі. Щось подібне сталося і з героєм нашого сьогоднішнього матеріалу. Саме винаходу ШРКШ, і його подальшій еволюції, ми зобов’язані масовій появі на дорогах передньопривідних автомобілів. Щоправда, існує думка, що все з точністю навпаки, але це вже з розряду вічної суперечки: «Що первинно – курка чи яйце?».
ШРКШ – шарнір рівних кутових швидкостей (по-науковому – гомокінетіческій шарнір, в народі – «граната») призначений для рівномірного передавання крутильного моменту від коробки передач (або роздавальної коробки) через приводні вали до керованих коліс, зберігаючи водночас синхронність обертання ведучого і веденого вала. Граната забезпечує рівномірну передачу крутного моменту незалежно від положення (вивороту) керованих коліс і рельєфу дорожнього полотна. Інакше кажучи, два вали, з’єднані цим шарніром, обертаються однаково і рівномірно, не дивлячись на те, під яким кутом вони розташовані відносно один одного. Гранатою ж народний поголос охрестив його за характерну форму.
Найбільшого поширення набули ШРКШи двох типів:
1. Кульковий
2. Трипоїдний

Кульковий (зовнішній) ШРКШ – передає обертання від приводного вала (півосі) до коліс. На передньопривідних автомобілях він розташований безпосередньо за маточиною передніх коліс, а на повнопривідних з незалежною підвіскою, ще й задніх.

Конструктивно зовнішній ШРКШ складається з:
- Сферичного корпусу, суміщеного з цапфою маточини колеса.
- Внутрішньої обойми з сепаратором і металевими кульками (конструкція закріплена стопорним кільцем).
- Гумового пильовика, наповненого спеціальним мастилом.
- Так само, на корпусі зазвичай розташоване зубчасте кільце анти-блокувальної системи гальм.
Така конструкція забезпечує кут нахилу сполучених валів на величину до 70°, зберігаючи при цьому рівномірне обертання обох.
Трипоїдний (внутрішній) ШРКШ
Трипоїдний (внутрішній) ШРКШ – передає обертання від коробки передач (або проміжного вала, що йде від КПП) до півосі. Розташований у безпосередній близькості від коробки або на відстані проміжного вала від неї. Трипоїд має менший, порівняно з кульковим, кут відхилення валів – до 20° (у даній точці трансмісії більшого і не потрібно), а також більший вільний осьовий хід. Цей функціонал дає змогу внутрішньому ШРКШу змінювати (збільшувати або зменшувати) довжину всього приводу в момент роботи підвіски (вгору-вниз) на нерівному покритті.
Свою назву трипоїд отримав через застосування в його конструкції, замість кульок, трьохшипа з голчастими підшипниками.

З особливостей конструкції трипоїда варто відзначити, що його корпус може мати різні варіанти виконання: суміщений з цафпою, що входить безпосередньо в коробку передач; з втулкою в лицьовій частині, що сполучається з проміжним валом; з фланцем.

Пильник
Напевно ви помітили, що в список елементів обох типів ШРКШ входить деталь під назвою «Пильник». Цей простий, пірамідальний виріб з гуми (пластмаси, силікону) заслуговує на окрему увагу, тому що є, свого роду «залізним куполом для гранати». Вже вибачте за таку алегорію.
Будь-який вузол, у якому два або більше металів працюють у щільному контакті та за великих навантажень, потребує не тільки хорошого, зазвичай спеціального, змащення, а й надійного захисту від впливу пилу, бруду, води тощо. Саме це завдання, від якого безпосередньо залежить тривалість життя ШРКШа, і покликаний вирішувати пильовик. Ефективність, а також довговічність його роботи, на пряму залежать від якості матеріалу, з якого він виготовлений. Адже «крутитися» пильовику доводиться в дуже непростих умовах – перепади температур, агресивна дія води, реагентів, бруду, піску тощо. Тому, якщо виникла необхідність заміни, поставтеся до підбору пильовика з особливою увагою. Тут немає місця економії.
Головний момент при підборі пильовика – шукайте пильовик за артикулом, тобто відповідний вашому ШРКШ. Це важливо, тому що гранати мають різну конструкцію, розміри і посадочні місця. Якщо з якоїсь причини ви не знаєте артикулу або ОЕМ-номера вашого пильовика, варіант – підбір за розміром. Для цього необхідно заміряти діаметр чаші гранати, довжину старого пильовика і діаметр приводу. Спираючись на ці розміри і тип ШРКШа, можна підібрати необхідний пильовик. Благо багато фірм у своїх каталогах надають таку можливість.
Отже, для підбору за розміром необхідно знати:
– Діаметр корпусу гранати, мм
– Повну довжину пильовика, мм
– Діаметр приводного вала, мм
– Форму гранати (трипоїд/кульковий)

Само собою, такий важливий елемент вимагає, в процесі експлуатації, особливої уваги. Навіть невелике пошкодження пильовика може призвести до досить витратного ремонту – заміни ШРКШ.
Візьміть собі за правило заглядати періодично під машину з боку капота. Пильовики зовнішніх гранат проглядаються з цієї точки. Ще їх можна розглянути при повному вивороті передніх коліс. Так само під час кожного заїзду на оглядову яму або естакаду, під час кожного зняття колеса (на шиномонтажі, наприклад), коли ви отримуєте доступ до всіх пильовиків, обов’язково перевірте їх.

Процедура перевірки не складна:
- Сухий і чистий пильовик – стисніть пальцями. Якщо при цьому на поверхні виявите сітку дрібних, неглибоких тріщин – готуйтеся до швидкої заміни. Важливо не пропустити момент прориву.
- Якщо ж пильовик у маслі, це свідчить про його пошкодження – необхідна термінова заміна. У цьому випадку недостатньо просто поміняти пильовик на новий. Необхідно ретельно очистити нутрощі гранати від старого мастила, пилу і бруду, що вже «наковталися». Після промивання і просушування, необхідно ретельно оглянути всі контактні поверхні гранати – кульки і канавки під них, сепаратор і шліци. На них не повинно бути «сипу» (маленьких вогнищ іржі), відколів і тріщин. Якщо такі виявлено – ШРКШ на заміну. Не виявили – закладаєте нове спеціальне мастило для ШРКШ, воно зазвичай йде в комплекті з пильовиком, і повертаєте шарнір на місце.
Звісно, процедура заміни пильовика актуальна, якщо, крім пильовика, що продірявився, у вас не з’явилися симптоми виходу з ладу самої гранати.
А саме:
- Хрускіт або клацання під час рушання з максимально вивернутим кермом свідчить про пошкодження зовнішньої гранати.
Як визначити з якого боку «полетів» ШРКШ? На цьому моменті варто зупинитися детальніше. Річ у тім, якщо загуглити це питання, з подивом виявляєш пародоксальну ситуацію, яка цілком може ввести в оману недосвідченого водія. Одні стверджують, що залежність пряма – якщо хрускіт з’являється під час вивороту керма вліво – вийшов з ладу лівий шарнір, вправо – правий. Інші – що дзеркальна – хрускіт під час вивороту вліво, значить «пошабашила» права граната, і навпаки. Трохи «прокачавши» питання, скажемо так: мають рацію і ті, і інші. Знос, наприклад, канавок під кульки не обов’язково має бути рівномірним. Воно цілком може виявитися локальним, і ось від того, в якому місці утворилося пошкодження (спочатку або наприкінці канавки), і залежить, в який бік під час руху хрустітиме граната.
Для більш точного визначення сторони можна скористатися таким методом:
- Ставимо машину на ручник
- Виставляємо колеса рівно
- Противідкоти під задні колеса
- Вивішуємо переднє колесо (спочатку те, на яке підозр більше)
- Кермо прямо
- Заводимо двигун
- Вмикаємо першу передачу, відпускаємо зчеплення (вивішене колесо починає крутитися)
- Трохи підтискаємо педаль гальма, щоб навантажити ШРКШ, що обертається
- Слухаємо. Якщо з’явилися неприємні звуки – проблема з внутрішньою гранатою з цього боку
- Далі вивертаємо кермо по черзі до упору вправо-вліво, теж пригальмовуємо, і теж слухаємо. Хрускіт або клацання або підтвердять ваші підозри, або потрібно переходити до другого колеса і повторити всю процедуру.
Таким чином ви точно зможете визначити який з ШРКШ, зліва чи справа, потрібно міняти.
- Хрускіт або стуки під час руху нерівною дорогою або при сильному завантаженні автомобіля. Так проявляють себе «втомлені» внутрішні гранати. Визначити яка з них можна розташувавши авто під час руху на невеликій швидкості таким чином, щоб колеса одного боку йшли рівною дорогою, іншого – вибоїнами. ШРКШ, що відпрацював своє, проявить себе, коли його сторона опиниться на нерівностях. Неприємний звук ви почуєте спереду, в районі КПП ближче до центральної осі авто.
- Вібрація при різкому прискоренні або скиданні газу так само свідчить про проблеми з внутрішньою гранатою.
- Легкий шум або свист під час розгону і поворотів не є критичними, і їх можна усунути промиванням і заміною мастила в шарнірі.
Якщо у вашому розпорядженні є оглядова яма або естакада, трипоїд можна періодично перевіряти, взявшись рукою за корпус і спробувати покрутити навколо осі туди-назад. Допускається невеликий люфт. Якщо сильний – готуйтеся до заміни.
Поява хрускоту
Поява хрускоту або клацань однозначно свідчить про те, що термін життя ШРКШ закінчився і від заміни нікуди не дітися. Тягнути із заміною теж не радимо. Є водії, які змирившись із цим жахливим звуком, продовжують їздити ще досить довгий час. Це – ризик. Ризик, що в будь-який момент це може обернутися серйозною проблемою. Бували випадки, коли ШРКШ розривало як реальну гранату, заклинювало або навіть зрізало піввісь…
Насамкінець кілька порад, як продовжити термін служби шарніра кутових швидкостей:
- Слідкуйте за станом пильовиків.
- Не захоплюйтеся надто агресивною їздою. ШРКШи не люблять різких стартів із пробуксовкою.
- Слідкуйте за станом деталей передньої підвіски (кульові опори, наконечники, стійки). Їх знос викликає вібрації в приводах і, звісно, в ШРКШах.
- Не перевантажуйте часто авто, тому що при цьому передня підвіска витягується вгору, і граната буде тривалий час працювати в зміщеному осьовому положенні, та ще й під збільшеним навантаженням.
Удачі на дорогах!