Головна » Статті » Акумулятори автомобільні: від підбору до заміни
Головна » Статті » Акумулятори автомобільні: від підбору до заміни

Акумулятори автомобільні: від підбору до заміни

Акумулятори автомобільні: від підбору до заміни

Сучасний автомобільний акумулятор у відчиненому моторному відсіку, руки механіка підключають кабелі до клем акумулятора в чистій світлій майстерні.
Сучасний автомобільний акумулятор у відчиненому моторному відсіку, руки механіка підключають кабелі до клем акумулятора в чистій світлій майстерні.

Сьогодні поговоримо про одну з найпростіших, але, водночас, одну з найважливіших деталей автомобіля – автомобільний акумулятор (АКБ). Важливою тому, що саме автомобільний акумулятор живить енергією всі електроприлади, починаючи від стартера і закінчуючи магнітолою, при непрацюючому двигуні. Без неї ваш автомобіль перетворюється на дорогу і красиву кибитку, позбавлену не тільки руху, а й усіх благ цивілізації.

Рано чи пізно кожен автовласник стикається з питанням вибору акумуляторної батареї. Як підібрати АКБ? На що звернути увагу під час вибору? Як експлуатувати автомобільний акумулятор надалі, щоб максимально продовжити термін його служби і, на кінець, як зрозуміти, що АКБ час під заміну? Коротко і ясно спробуємо відповісти на всі ці запитання.

Різновиди акумуляторних батарей

Існує кілька типів акумуляторних батарей, які розрізняються за своєю конструкцією і характеристиками:

  1. Свинцево-кислотні батареї: найпоширеніші та найдешевші. Вони підходять для більшості легкових автомобілів.
  2. Акумулятори EFB – посилені свинцево-кислотні АКБ. Вони містять у кілька разів менше рідкого електроліту. У конструкцію входять посилені пластини, запечатані в окремі конверти зі спецволокна, підвищуючи таким чином захист від сульфатації та осипання активної маси. EFB більш стійкі до негативного впливу частих розрядів. Коштують дорожче, але мають термін служби в 1,5 раза більший, ніж їхні рідинні брати. Ці АКБ розроблялися, як дешевша альтернатива AGM-батарей для авто з системою «старт-стоп».
  3. AGM-батареї (Absorbent Glass Mat): мають абсорбований електроліт, вищу ємність і довший термін служби (до 10 років), ніж свинцево-кислотні. Підходять для автомобілів з високими енергетичними вимогами. Більш стійкі до глибоких розрядів. Ідеальний, хоч і не дешевий, вибір для автомобілів, оснащених системою «старт-стоп».
  4. АКБ гелеві: також мають високу ємність і довгий термін служби (до 15 років). Також, як і AGM, не бояться глибоких розрядів. У них практично повністю виключено осипання активної маси з пластин і кількість циклів «заряд-глибокий розряд» набагато вища, ніж у AGM. Але, як відомо, за все треба платити, і цей тип – найдорожчий серед своїх побратимів.
  5. Літій-іонні батареї: використовуються в більшості електромобілів і гібридних автомобілів.

Як підібрати автомобільний акумулятор для свого автомобіля?

Перше що потрібно зробити – це відкрити книгу з експлуатації вашого автомобіля і знайти який автомобільний акумулятор рекомендований заводом-виробником. Записати. Потім відкрити капот, заміряти габаритні розміри старої АКБ (висота, ширина, довжина) і запам’ятати розташування плюсової клеми – праворуч або ліворуч (дивимося на АКБ з лицьового боку, тобто з боку етикетки). Все це необхідно, щоб уникнути проблем зі встановленням нової батареї на штатне місце. Варто зазначити, що в деяких сучасних автомобілях, акумулятор може бути розташований поза моторним відсіком. У цьому разі шукайте його в салоні або в багажнику. 

Коли вищевказані параметри зафіксовані, можете вирушати на авторинок або в інтернет-магазин. Подальший вибір залежить від смаку, товщини гаманця і знань деяких нюансів.

На що звернути увагу при виборі АКБ

Під час вибору акумулятора для вашого автомобіля, зверніть увагу на такі чинники:

  1. Ємність: виберіть акумулятор з ємністю, що відповідає рекомендаціям виробника вашого автомобіля. Допустимий люфт у будь-який бік – кілька ампер/годин.
  2. Полярність: згадуємо старий акумулятор і переконуємося, що полярність відповідає тому, що ми бачили під капотом.
  3. Розмір: те саме, що і П.2, але вже з рулеткою в руках.
  4. Сила пускового струму: знову ж таки, є рекомендації заводу-виробника. Варто зазначити, що сучасні АКБ виробляються з неабияким запасом за силою пускового струму. Наприклад, на найпростіших і найдешевших «кислотниках», ємністю 55-70 А/год, буде вказано пусковий струм від 500 до 700А. Для розуміння – щоб запустити двигун, стартеру необхідно від 100 до 200А. Звісно, це за умови відсутності замикання на обмотках стартера і незношених бронзографітових втулок у ньому. Але це вже інша історія…
  5. Обслуговуваність акумулятора: фактично йдеться про доступ до електроліту. Простіше кажучи, є пробки або їх немає. Наша порада – якщо ви людина з більш-менш «прямими руками», під час купівлі свинцево-кислотної АКБ обирайте «обслуговувану» батарею. У процесі експлуатації ви завжди зможете проконтролювати рівень електроліту в банках, заміряти його щільність, а також виявити процес осипання пластин. Все це разом дасть змогу значно подовжити термін служби акумуляторної батареї.
  6. Дата виготовлення: вибивається виробником на корпусі АКБ. Буває у вигляді 6-тизначного числа, де перші дві цифри – рік випуску, другі – місяць, третя пара – номер партії, але буває і у вигляді коду, за розшифровкою якого доведеться вийти на простори інтернету. Головне – не варто купувати батарею, старшу за 6 місяців або якщо дата виробництва вказана на етикетці. Справедливості заради, треба зазначити, що є продавці, які дотримуються всіх правил зберігання АКБ, включно з періодичною підзарядкою. У цьому випадку можна абсолютно спокійно брати і однорічну батарею. Але хто може поручитися, що перед вами саме такий продавець?
  7. Кальцієва АКБ (у маркуванні вказується Ca/Ca, Ca/Ag тощо): спеціально винесли їх в окремий пункт, тому що багато виробників у рекламі наголошують на їхній надійності, високій довговічності і що взагалі вони «супер-пупер». Такої ж думки дотримуються і деякі автовласники. Сперечатися не будемо. Зазначимо лише, що штатний генератор вашого авто не здатний зарядити кальцієву батарею «під зав’язку». Вам періодично доведеться заряджати її стаціонарним зарядним пристроєм. Ще такі акумулятори бояться перезаряду – закипання серйозно скорочує їхній життєвий термін. Якщо ці питання (наявність «зарядки» з контролем температури і коректна робота генератора) у вас вирішені, то така батарея – гідний вибір.

Головне – який би автомобільний акумулятор ви не вибрали, його довголіття практично повністю залежить від вас і від того, як ви будете його експлуатувати.

Особливості експлуатації АКБ

  1. Протягом усього періоду експлуатації стежте за станом клем. Вони мають нехорошу звичку окислюватися, що погіршує контакт, підвищує опір і, як наслідок, знижує зарядний струм від генератора. Очищення клем – процедура нескладна, як то кажуть, наждачка на допомогу.
  2. Намагайтеся не допускати глибокого розряду.  Два-три дні ремонту або риболовлі під звуки автомагнітоли, довгі спроби запуску авто на сильному морозі можуть критично висадити ваш акумулятор. Реанімувати потім ви його зможете, але «осад залишиться».
  3. Регулярно перевіряйте рівень і щільність електроліту. Зрозуміло, що це стосується обслуговуваних АКБ. 

Влітку з електроліту сильніше випаровується вода, рівень падає, оголюються пластини, далі сульфатація і руйнування. Усе просто – раз на місяць (у спеку можна два) відкрутили пробки, перевірили рівень (нагадаємо: він має бути на 10-15 мм вищим за пластини), де необхідно долили дистильованої води. Не забули закрутити пробки. Усе. 

Щоб заміряти щільність електроліту, вам знадобиться обзавестися ареометром. Процес – не складний. Головне – дотримуйтесь запобіжних заходів, все-таки маємо справу з кислотою. Мікроскопічна крапля із задоволенням зробить саморозвиваючуся дірку у ваших штанях. 

Особливо важливо проводити процедуру заміру щільності перед зимовою експлуатацією. Це дасть змогу уникнути неприємних несподіванок якогось морозного ранку. Нормальна щільність електроліту 1,27-1,28 г/см.куб (взимку краще тримати 1,30 г/см.куб), якщо нижча – відправляйте автомобільний акумуляторна зарядку. Взагалі, щільність електроліту – ідеальний параметр, що показує стан батареї. 

  1. У разі виявлення ознак глибокого осідання заряду, обов’язково заряджайте акумулятор стаціонарним пристроєм. Зараз на ринку дуже багато «розумних» пристроїв – зарядне для акб, що працює за принципом «під’єднав і забув», він все зробить сам. Тут головне тільки не переплутати полярність підключення. Хоча, і з цим вони, як правило, справляються. Якщо ж у вас зарядка для акб авто з регулятором струму, виставляєте початковий зарядний струм, що дорівнює 10% від ємності батареї (65 А/год – 6,5 А). в процесі зарядки струм буде поступово знижуватися до «нуля». Слідкуйте за температурою акумулятора, не перегрійте. Особливо це стосується АКБ EFB. Для них кипіння електроліту – критично. Коли значення на амперметрі впаде до «нуля», потримайте ще 1,5-2 години на малому струмі заряду (до 0,5А) і процес завершено.
  2. Залишаючи автомобіль на тривалу стоянку скиньте мінусову клему.

Коли настає необхідність заміни АКБ

Упевнений, що автолюбителі, які пройшли свого часу цей етап, посміхнулися, прочитавши підзаголовок. Що значить «коли» – коли «здох» остаточно, і ніякі танці з бубном навколо цієї коробки вже не допомагають… І таки так…

Ознаками швидкої заміни акумулятора можуть бути: сильне просаджування освітлювальних приладів під час запуску в темний час доби; помітно зменшений термін від заряджання до розрядження; потемнілий електроліт; здуття корпусу. При прояві цих ознак, можете починати процедуру підбору нового акумулятора – скоро стане в нагоді.

Нормальним термін служби свинцево-кислотного акумулятора вважається близько 5 років. Є мамонти, які живуть і 8 років. Про них складають легенди. Є ті, які протягують лише роки 1,5 – їх клянуть на чому світ стоїть. І те, і інше має місце бути. Навіть батареї однієї марки можуть мати різний термін служби.

Тому повторимо ще раз: головне – умови експлуатації, догляд і своєчасне обслуговування акумулятора. 

І наостанок, одна кумедна і повчальна історія, що стосується нашої сьогоднішньої теми.

За часів, коли ще всі акумулятори були обслуговувані, один мій друг, приїхавши пізно ввечері в гараж (а він у нього був без електрики), вирішив перевірити рівень електроліту. Відкрутив пробки і, оскільки було темно, вирішив підсвітити собі сірниками… Результат, як то кажуть, на обличчі. Благо він очкарик і очі не постраждали. Ну а його обличчя досі є наочним посібником із дотримання правил техніки безпеки.

Бережіть себе! Вдалого вам вибору АКБ.

Читайте також:

Теги

Поділиться